zondag 3 november 2013

Kussentjes Krans

Een krans met ongeveer 50 kussentjes, veel werk, maar een ontzettend mooi en tijdloos resultaat. Heb je nog lapjes stof waarvan je niet weet wat je ermee moet, lees dan hoe je deze krans kunt maken.






Begin met het maken van kleine vierkantjes. Ik heb geloof ik kussentjes van 12 bij 12 centimeter gemaakt, maar dat is niet heel belangrijk. Als het maar tussen de 10 en 15 centimeter blijft. Anders worden ze te klein of te groot. 


Vouw de vierkantjes dubbel en stik ze met een naaimachine dicht. Dit doe je natuurlijk aan de kant die straks binnenin komt. Dus de mooie kanten leg je op elkaar. Laat één korte kant open. Dit kan iedereen met een naaimachine, dus een mooi project om mee te beginnen.


Draai de kussentjes nu om en vul ze met fiberfill of een ander vulmateriaal. Hiermee ben je wel even zoet. Een mooi klusje om 's avonds voor de tv te doen.
Daarna naai de kant die nog open is met een klein steekje dicht. Probeer dit in een kleur te doen die hetzelfde is als de stof.


Bind daarna om elk kussentje een stukje lint. Ik vind het zelf mooi om niet te breed lint te doen. Heb je stof met een printje erop, kies dan niet voor een printje op je lint. Dit wordt echt te druk. De krans met al die kleine kussentjes is al druk genoeg.


Pak een kleine strokrans en wikkel met een draad (ik heb een dunne, flexibele ijzerdraad gebruikt) de kussentjes om de krans. Wissel de verschillende kussentjes goed af, zodat hij mooi in balans is.
Daarna ben je klaar.

Nog een tip: Neem niet teveel verschillende stofjes en kies voor stoffen die mooi bij elkaar passen en in dezelfde kleurengroep zitten.

Op dit moment ben ik zelf dol op roze en groen en ik had nog een hoop Tilda stofjes liggen. Die vind ik zelf heel mooi. Maar een mooie boeren krans met rood, wit en blauw is ook erg leuk. Op internet staan nog wel meer mooie voorbeelden en combinaties. Veel plezier met deze leuke krans!





1 opmerking: