donderdag 13 oktober 2011

Pottenbakkers cursus

Vanavond is het weer zover. Dan ga ik weer samen met mijn schoonzus Pottenbakken.
Mijn schoonzus is ook creatief aangelegd en we wilden samen eens iets nieuws leren. Een cursus of workshop is dan natuurlijk leuk, zo kun je iets uitproberen en kijken of je het leuk vind, is het niet echt wat, dan heb je ook niet al het materiaal voor niets aangeschaft.
Ze kwam met het idee om te gaan pottenbakken en dat leuk me super leuk.



Op internet zochten we naar een goede cursus. En we kwamen uit bij Potterie Bareldo in Emmen. Deze had het beste aanbod in verhouding wat je krijgt voor je geld. Er waren namelijk ook Pottenbakkers die een cursus van een avond gaven, voor hetzelfde bedrag zonder afbakken en glazuren.

Hier de omschrijving van de cursus:



Er bestaat de mogelijkheid om een cursus pottenbakken op de
draaischijf te volgen.
De lessen worden gegeven in eigen atelier.
Omdat ik beschik over 4 schopschijven en 1 elektrische schijf, is het mogelijk om aan maximaal 5 personen les te geven.
De cursus bestaat uit 10 lessen van ongeveer 1½ uur.
De inhoud bestaat o.a. uit: 
Overzicht van het lesprogramma:
 Les 1:   klei kneden; kennismaken met de schopschijf; oefenen centreren;
            openen van de klei; opzij werken. (dit zijn de basistechnieken)
 Les 2:   herhalen basistechnieken en uitbreiden met omhoog werken.
 Les 3:   basistechnieken; vaasje draaien
 Les 4:   basistechnieken; maken van een schaaltje
 Les 5:   basistechnieken; maken van een mok
 Les 6:   oor trekken aan de mok; naambordje maken
 Les 7:   basistechnieken;  melkkannetje maken
 Les 8:   oor trekken aan melkkan; potje met deksel;oven inruimen
 Les 9:   gebakken voorwerpen glazuren en oven inruimen
 Les 10: draaien op elektrische draaischijf
 Kosten inclusief materialen, afbakken en koffie of thee.
1 persoon   € 175,-                  
2 personen € 125,- p.p.
3 personen € 110,- p.p.
4 personen € 100,- p.p.
5 personen € 90,-   p.p.



Ik vind dit echt prima te doen voor 10 lessen. We hebben gezellig met z'n 2 les en krijgen zo alle aandacht. 
Het bevalt ons prima en we zien er allebei elke keer naar uit.
Het is zeer ontspannend. Gewoon lekker met een stuk klein bezig zijn en gaat het mis, gewoon in elkaar en opnieuw beginnen. Ik heb me er echt over verbaasd hoe snel het allemaal gaat. 



We zijn nu bij les 3. Een vaasje draaien. Ik ben heel benieuwd, want vorige week hebben we net geleerd om de hoogte in te gaan met de klei. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten