vrijdag 28 oktober 2011

Mozaiek dekseltje

Mijn schoonzus kwam met een simpel idee. Neem een stuk das klei. Maak het plat en trek een figuur over in het klei. Verdeel daarna de figuren in vlakjes en je hebt een mozaiek.
Hoe ik dit precies heb gebruikt, kun je zien in het volgende stukje.





Ik heb een bakje bij de Xenos gekocht, dit wordt het toekomstig maandverband bakje.
Das klei kun je op veel plekken kopen. Ook in de action onder een andere noemer. Het is zelfhardende klei. Je hoeft het dus niet meer af te bakken. Wel moet je het klei een beetje vochtig houden tijdens het werken ermee. 
 Eerst heb ik met een deegroller een groot stuk platte klei gemaakt. Daarna heb ik de deksel van mijn bakje op dit stuk klei gelegd en met een mesje de cirkel uitgesneden.

 Ik heb een hart opgezocht op internet die voldeed aan wat ik mooi vond. Deze heb ik uitgeprint en met ons kopieer apparaat vergroot tot het juiste formaat.
Daarna heb ik het hart uitgeknipt en op de klei gelegd en ben ik met een mooie ronde achterkant van een kwast dit figuur in de klei gaan maken.
Tip: hou het een beetje nat, dan wordt de inkeping mooi glad.

 Ga vervolgens verder met inkepen maar nu buiten het figuur. Denk hierbij aan een mozaiek. Je kunt natuurlijk gewoon vierkantjes doen, maar omdat het een vrij rond hart is, vond ik het mooier om het idee van kapot geslagen tegels aan te houden.

Werk vervolgens helemaal door tot het hele figuur af is. Nu laten drogen en daarna vastlijmen op het deksel.
Ik moet ook nog een rand maken, maar dat zal ik binnenkort doen.

Als het helemaal af is dan zal ik een foto plaatsen.
Het moet namelijk ook nog geschilderd en gelakt worden. Maar moet nu eerst goed drogen.

2 opmerkingen:

  1. wat leuk en mooi dat hartje past ook bij jou je maakt meestal alleen maar bruine spullen en grijs en donkere kleuren dat is wel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik heb rustige kleuren in huis. Al houd ik ook erg van rood paars en blauw. Alleen raak ik daar sneller op uitgekeken. Heb vroeger wel een paarse, roze en rode kamer gehad. Maar nu woon ik samen met een man en mag het wel iets rustiger.
    Leuk dat je even langskwam.

    BeantwoordenVerwijderen